Tijdens de zomerborrel van de Alliantie Zeecontainer Vervoerders (AZV) sprak Bert van der Heijden over de groei van de Rotterdamse haven en de uitdagingen die daarbij komen kijken.
De Rotterdamse haven groeit gestaag. Jaarlijks stromen er miljoenen containers doorheen, en de verwachting is dat dit aantal de komende jaren alleen maar toeneemt. Maar zijn we daar als sector wel op voorbereid? Tijdens de zomerborrel van de Alliantie Zeecontainer Vervoerders (AZV) deelde voorzitter Bert van der Heijden zijn visie.
Bert schetste zijn zorgen over de toenemende druk op de sector en benadrukte het belang van samenwerking.
“Als wij niets doen – zoals ritten combineren, digitalisering écht omarmen of nadenken over alternatieven als nachtritten – dan loopt de haven straks vast,” aldus Bert.
Samenwerking in de keten
Samenwerking is daarbij geen luxe, maar pure noodzaak. Niet alleen tussen collega-vervoerders, maar ook met terminals, depots, binnenvaart, spoor en opdrachtgevers. Alleen zo kunnen we congestie aanpakken en klaar zijn voor de toekomst.
Duurzaamheid en innovatie
Ook duurzaamheid stond centraal in de speech. Het gebruik van HVO100-brandstof, waarmee tot 90% CO₂-reductie mogelijk is, en de komst van elektrische trucks zijn volgens Bert concrete stappen richting een duurzamere haven. Tegelijkertijd benadrukte hij dat deze transitie forse investeringen vraagt, en dat ook Den Haag hier een stimulerende rol in moet spelen.
Digitalisering en AI
Digitalisering en kunstmatige intelligentie bieden volgens Bert veel kansen om ritten slimmer te plannen en zo efficiënter en duurzamer te rijden. “Het gaat niet om wie de goedkoopste kilometer rijdt, maar om vertrouwen en samenwerking,” stelde hij.
De zomerborrel vond plaats tijdens de Wereldhavendagen, op een partyschip met uitzicht op de haven van Rotterdam – de plek waar de sector letterlijk om draait. Bert sloot af met een oproep:


